Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 20 juli 2017

Kolbullar

Ett recept ur boken Husman av Stefan Ekengren. Hade aldrig ens hört talas om kolbullar förut, så det var lite extra kul att göra. Min sambo tyckte att det blev för flottigt, men jag tyckte att det blev väldigt knaprigt och gott! Kan tänka mig att man njuter lite extra av denna rätten om man är lite bakfull när man äter den!


4 portioner

4 dl vatten
4 dl vetemjöl
100 g stekfläsk, strimlat
Ister eller olja att steka i

Tillbehör:
Lingonsylt eller rårörda lingon

Blanda vatten och mjöl till en seg smet. Låt svälla någon timme, gärna på varmt ställe nära elden. Hetta upp en panna rejält. Häll olja eller ister cirka 1 centimeter upp i pannan. Tillsätt fläsket och stek det hastigt någon minut. Häll i så mycket smet så det täcker fläsket. Stek/fritera tills smeten har stannat, börja då lossa på kolbullen och vänd. Den ska vara som friterad på yttersidan och mjuk inuti. Servera med rårörda lingon eller lingonsylt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar