Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 18 juli 2017

Bruna bönor med fläsk

Ett recept ur boken Husman av Stefan Ekengren. Har aldrig gillat bruna bönor, och gör det inte nu heller. Gjorde receptet bara för att beta av det i boken, till min sambos och svärfars stora lycka! (Själv passade jag på att laga sill till mig själv - som min sambo inte gillar) 


4 portioner

3 dl bruna bönor, blötlagda över natten
1 liter vatten
3/4 dl mörk sirap
3 msk ättiksprit, 12 %
Ev maizenamjöl
Salt

Fläsk
500 g rimmat sidfläsk
3 msk rapsolja

Bruna bönor:
Häll av blötläggningsvattnet och koka bönorna cirka 1 timme eller tills de är färdiga (varierar beroende på bönor). Smaka av med sirap, ättika och salt. Eventuellt kan mer syra och sötma behövas. Red med maizena utblandat med lite vatten om det behövs. 

Fläsk:
Hetta upp en panna och bottna den med oljan. Lägg i fläsket och stek det krispigt. Håll fläsket varmt fram till servering. Flottet från pannan kan du hälla i bönorna, nyttigt och gott. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar