Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 20 juli 2017

Pork hog

När jag var i Litauen så testade jag något som de kallade för pork hog som var väldigt gott! Tänkte att det måste jag testa! Tyvärr hade jag nog lite för hög värme eller för lång tid i ugnen? Var lite svårt att tyda det engelska receptet jag hittade. Men tycker att det ändå blev väldigt gott. Köttet inuti fläsklägget blev sådär mört o fint så det föll isär och svålen blev krispig och god! 


4 portioner

4 st fläsklägg (ej rimmat)
2 flaskor öl (33 cl)
1 burk surkål
Ca 800 g potatis
Dijonsenap
Salt och nymald peppar


Värm ugnen till 175 grader. Gnid in svålen på köttet med salt och peppar. Ställ dem sedan upp i en ugnsfast form och häll i en öl. Ställ in formen i ugnen. Fyll på med mer öl efter ca 1 timme. När köttets innertemperatur är ca 90 grader, höj då ugnstemperaturen till 200 grader och stek tills svålen får fin och krispig yta. 
Stek surkålen tills den blir torr och får en fin gyllenbrun färg. Servera fläskläggen med klyftpotatis, surkål och dijonsenap. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar