Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 26 juli 2017

Småländska kroppkakor

Ett recept ur boken Husman av Stefan Ekengren. Tog många år innan jag testade att göra kroppkakor för första gången, hade fått för mig att det var äckligt. Men nu har jag gjort den några gånger de senaste åren, och det är faktiskt väldigt gott!


4 portioner

800 g fast potatis, skalad
1 ägg
2 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
160 g rimmat stekfläsk, finstrimlat
1 liten gul lök, finhackad
1/2 tsk nymald alt stött kryddpeppar

Koka potatisen precis klar i saltat vatten. Häll av vattnet och ånga hastigt av potatisen. Pressa potatisen omedelbart och blanda snabbt med ägg, mjöl och salt. Låt kallna något. Stek fläsk, lök och kryddpeppar krispigt i smör, låt rinna av på hushållspapper. Rulla potatisdegen i rullar, eventuellt med hjälp av extra mjöl. Skär i bitar och forma till bollar. Tryck ett litet hål i varje boll och fyll det med fläsk- och lökblandningen. Rulla igen och täck hålet. Koka upp vatten och salt i en stor kastrull. Lägg i kroppkakorna och sjud cirka 10 minuter. Kakorna flyter upp efter 6-7 minuter. Låt dem sjuda på ytan ytterligare 3-4 minuter. Ta upp och servera genast med lingon, grädde och smör. Kroppkakorna kan med fördel stekas gyllenbruna i smör. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar