Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 10 september 2015

Thai chicken curry

Ett recept ur boken Nya Annas Mat av Anna Bergenström. Kan erkänna att jag fuskade lite med receptet.. Som vanligt så hoppade jag över koriandern. Plus att jag är mer förtjust i röd curry än grön, så tog det istället. Resultatet blev i alla fall helt okej. 


Ca 4 port.

1 msk grön currypasta (eller röd)
1 msk olja
2 stjälkar citrongräs (inte de träiga delarna)
750 ml kokosmjölk
600-700 g kycklingfilé i strimlor på snedden
2 gröna chilifrukter, urkärnade 
(1 liten kruka färsk koriander)
1 msk farinsocker
Ca 20 basilikablad
1 msk fisksås
1 msk pressad citron
2 små Äggplantor skivade på längden

Stek currypastan med olja på rätt stark värme - man "mosar" ut currypastan i oljan. Sänk värmen, lägg i citrongräsbitar och häll över kokosmjölken. Koka utan lock tills det hela tjocknar lite. Blanda ner kycklingbitarna, chilifrukter, (korianderblad) och socker. Låt puttra under lock ca 15 minuter. Rör om då och då. Plocka bort chilifrukterna. Smaka av med fisksås och citron. Garnera med strimlad basilika. Servera rätten i en vid skål, gärna med stekt äggplanta runt om. Ris till. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar