Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 13 september 2015

Monicas kyckling

Ett recept ur boken Nya Annas Mat av Anna Bergenström. Råkade bli två kycklingrecept denna helgen, men det gör inte mig nåt. Det va helt okej, men inte så att jag känner att jag vill göra det igen.


Ca 4 port.
1 hel färsk kyckling

Marinad:
1/2 citron
1 apelsin
1 1/2 tsk salt
1/2 tsk kumminfrön
1/2 tsk oregano
1 vitlöksklyfta

3-4 dl vatten
2 msk vetemjöl
1 dl grädde

Skär kycklingen i portionsbitar. Pressa den halva citronen och apelsinen. Pressa vitlöksklyftan och blanda med resten av ingredienserna till marinaden. Lägg kycklingbitarna i en stor kastrull och slå över marinaden. Lägg lock på kastrullen och låt köttet dra i marinaden i 3-6 timmar i kylskåp. Slå sedan på vattnet och låt koka sakta under lock i 30 minuter. Ta upp kycklingbitarna och red av såsen med  mjölet utrört i grädden. Koka såsen i några minuter. Servera med kokt ris.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar