Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 2 september 2015

Plommonspäckad fläskkarré

Ett recept ur boken Nya Annas Mat av Anna Bergenström. Riktigt gott! Va bra länge sen jag gjorde nåt riktigt gott känner jag. Senaste tiden har det varit ganska okej men lite halvtråkiga recept. Men detta var verkligen gott, sambo och jag kunde knappt sluta äta.. Lätt att göra också!

1-1 1/4 kg fläskkarré med ben eller ca 1 kg benfri fläskkarré
1 tsk salt
10-12 kärnfria katrinplommon
1 kryddmått mald vit- eller svartpeppar

Sås:
4 dl steksky + vatten
2 msk vetemjöl
3-4 msk grädde
Salt och vitpeppar
Lite buljong
Lite soja

Värm ugnen till 175 grader. Gör flera små snitt i köttet, ca 3 cm djupa, och stoppa in plommonen, hela eller delade i halvor. Krydda köttet med salt och peppar. Lägg karrén med den feta sidan uppåt i en liten långpanna eller oval form. Stick in en köttermometer så att termometerns spets hamnar mitt i köttet och inte mot eventuella ben. Sätt in på nedersta falsen i ugnen och låt stå tills termometern visar på 85 grader (det tar ca 1 3/4 timme). Låt sedan det stekta köttet vila under folie 15-20 minuter. Laga såsen under tiden.

Mät upp stekskyn och häll den i en liten kastrull, vispa ur ugnsformen med lite hett vatten och blanda med skyn till 4 dl. Rör ut mjölet med lite kallt vatten, vispa ner redningen i skyn och koka upp. Låt såsen koka sakta under omrörning ett par minuter. Smaka av den med salt, peppar soja, buljong och lite grädde. Servera karrén skuren i skivor med såsen i separat skål. Dessutom kokt potatis, äppelmos och kokta grönsaker som broccoli, sockerärter eller bönor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar