Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 2 augusti 2015

Veganvänlig rödvinbärspaj


Ett recept ur boken Smulpajer av Mia Öhrn. Älskar hennes receptböcker, de är så goda recept och väldigt lättlagade också. Idag blev det en smulpaj med rödavinbär, helt enkelt för att jag hade färska i trädgården, så jag ville prova! Och god blev den kan jag säga! Trodde den skulle bli mycket surare, men jag tycker att den blev perfekt! 


Smuldeg:
 3 dl vetemjöl
4,5 dl havregryn
1,5 dl strösocker
2 krm salt
2 tsk bakpulver
3/4 dl sirap
1 3/4 rapsolja eller annan neutral olja

Fyllning:
500 g (1 liter) röda vinbär
1 msk potatismjöl
1,5 msk vaniljsocker

Ev. Ytterligare vinbär till dekor

Mät upp och blanda alla de torra ingredienserna till smuldegen i en bunke. Tillsätt sirap och olja och rör ihop till en smulig deg. Strö hälften av degen i en pajform, ca 26 cm i diameter. Rensa vinbären, blanda dem med potatismjöl och vaniljsocker och fördela bären i pajformen. Strö över resten av smuldegen och grädda pajen i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 30 minuter eller tills täcket blivit gyllenbrunt och det bubblar om bären. Gräddningen tar lite längre tid om du använder frysta bär. Låt svalna något och dekorera eventuellt med färska vinbär. Servera med exempelvis tofuglass, sorbet eller havrevaniljsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar