Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 7 augusti 2015

Krusbärsmarmelad med kanel, vanilj och rom

Min svärmor brukar göra supergod krusbärsmarmelad, så i år tänkte jag att jag också skulle testa! Är supergott till ost och kex.

1 dl vatten
2 liter krusbär
2 st vaniljstänger
1 kanelstång
3 msk rom
8 dl syltsocker

1. Snoppa och skölj krusbären. koka krusbär och vatten utan lock i ca 15 minuter.

2. Skär vaniljstängerna på längden och skrapa ur fröna med en kniv. Tillsätt vanilj, kanel och socker, koka upp och koka ytterligare 10-15 minuter utan lock. Gör geléprovet.

3. Plocka upp vaniljstängerna och kanelstången. Skumma. Låt marmeladen vila i 15 minuter, rör då och då. Blanda ner romen.

4. Ös upp på rena, varma burkar och sätt på lock. Förvara marmeladen i kylen.

3 kommentarer:

  1. När ska kanel och rom tillsättas?

    SvaraRadera
  2. Har redigerat texten nu, ledsen för missen!

    SvaraRadera
  3. Det låter så gott, särskilt när man plockat egna krusbär. Nu är min marmelad klar att ösas ner i burkarna.
    Den skall avnjutas inom snart.

    SvaraRadera