Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 4 augusti 2015

Jordgubbssylt

Köpte massor med jordgubbar här om dagen, kunde inte låta bli nu när dom bara kostade 10 kronor per liter! 
Hur som helst så gjorde jag min allra första jordgubbssylt av det mesta av dem!
Hittade två recept som jag använde, hade nämligen bara syltsocker så det räckte till hälften av jordgubbarna. Använd vilket som, tycker båda va lika bra.


  • 2 liter jordgubbar
  • 8 dl strösocker
  • 1 krm natriumbensoat
Eller:
2 liter jordgubbar
5 dl syltsocker

Snoppa jordgubbarna och dela eller skiva dem. Varva bär och socker i en kastrull. Låt stå ca 1 tim. Låt bären sjuda på svag värme ca 10 min. Ta bort ev skum. Rör ut natriumbensoat i lite sylt och rör ner i grytan. Häll upp sylten i rena, varma burkar och sätt på lock.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar