Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 30 augusti 2015

Ringblomssalva

Hade ringblommor i trädgården i år, så testade att göra lite ringblomssalva! Perfekt present till nära o kära.
Burkarna köpte jag för 10 kr styck på Ö&B.



Olja
Ringblommor

1 del ringblomsolja
3 delar olja
+1/4 bivax
(500 g olja + 125 g bivax)

Jag plockade massor med ringblommor och la i en glasburk (med lock) och täckte bladen med rapsolja. Vilken olja som helst går bra, men jag tycker att olivolja inte luktar så gott. 
Låt glasburken stå i soligt fönster 3 veckor. Vänd på burken då och då.
Sila av blommorna. 
Väg oljan och tillsätt 3 gånger så mycket olja. 
Sen värmer du allt och tillsätter 1/4 bivax.
Till 500 g olja blir det alltså 125 g bivax.
Smält allt över vattenbad. Låt svalna under omrörning. Häll sedan upp på i små burkar. (Allt stelnar ganska så fort, så rör ordentligt så det inte blir klumpar)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar