Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 4 augusti 2015

Jordgubbar med limekräm

Ett recept ur boken Jordgubbar och rabarber av Sandra Leigh Draznin. Va länge sen jag gjorde nåt recept ur denna boken! Det är många härliga recept i den, men man ska helst ha färska jordgubbar. Jag tycker att det blir bäst då. Nu kostade jordgubbarna bara 10 kronor litern, så kunde inte låta bli att köpa ett gäng lådor med mig hem. Gjorde sylt på det mesta, men passade även på att göra nåt i min fina receptbok!
Det var gott med limekräm, men tycker nog att det är snäppet godare med choklad...hur som helst gick bara hälften av såsen åt, så minska på receptet, eller öka på jordgubbarna!


4 port.

1 liter jordgubbar

3 limefrukter
2 ägg 
2 tsk majsstärkelse
4 msk strösocker
1 dl vispgrädde

Blanda finrivet limeskal, limesaft, ägg, majsstärkelse och socker i en tjockbottnad kastrull och vispa över värmen tills blandningen precis når kokpunkten och krämen blivit tjock och glansig. Häll genast över krämen i en skål att svalna. Vispa med elvisp den avsvalnade krämen luftig tillsammans med vispgrädden. Servera jordgubbarna med krämen, gärna tillsammans med några spröda kakor. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar