Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 9 augusti 2015

Rostad potatissallad med bacon och senapsfrön

Ett recept ur buffétidningen som jag rev ur och sparade... Såg så gott ut, så tänkte att jag måste prova. Och riktigt god var den!! Denna kommer jag utan tvekan göra igen. Kul att den är så annorlunda också!


Ca 6 port.

1 kg små färskpotatisar
1 1/2 msk gula senapsfrön
2 + 2 msk äppelcidervinäger
1 dl majonäs
1 tsk hackad färsk rosmarin
1/2 dl hackad persilja
1 pkt bacon (140 g)
1 ask körsbärstomater
1/2 hackad rödlök
Olivolja
Salt och peppar
Persilja till garnering

Hetta upp 1 msk olja i en stekpanna, lägg i senapsfröna och täck med lock tills de börjar poppa. Tillsätt 2 msk äppelcidervinäger och låt koka ca 1 minut under lock på svag värme. Låt svalna. Blanda majonäs, 2 msk äppelcidervinäger, rosmarin, persilja och senapsfräset. Förvara övertäckt i kylen. Sätt ugnen på 225 grader. Dela ev. potatisarna om de är stora. Lägg på en plåt och blanda runt med 3 msk olja, 1 tsk salt och 2 krm peppar. Ställ in i mitten av ugnen ca 40 minuter, tills potatisen fått lagom färg. Låt svalna. Strimla baconet och stek krispigt. Låt rinna av på hushållspapper. Skär tomaterna i halvor. Blanda potatis och bacon med majonäs, tomater och rödlök. Garnera med persilja.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar