Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 6 januari 2012

Vitt bröd - grundrecept


Gick igenom mitt skafferi och hittade en påse med brödkryddor som jag fick förut! Och eftersom jag egentligen borde koncentrera mig på min hemtenta...var inte det så svårt att övertala mig själv om att jag faktiskt borde testa att baka bröd! ...Trots att jag egentligen tycker att det är ganska så tråkigt och föredrar att baka sötsaker! Men allt för att slippa plugga!

Hur som helst var det i alla fall super gott! Ska frysa in brödet och bjuda på nästa bloggfest tänkte jag...för att lyxa till det lite extra för mina gäster!

50 g jäst
7½ dl ljummet vatten
2 msk olja
1 msk salt
(ev. 1 påse brödkryddor)
2 liter mjöl
1 msk honung


Super enkelt, bara att knåda ihop allt och sen lägga ner i 2 stycken smorda 1½ liters brödformar. Låt jäsa i ca 1 timme. Sen in i ugnen på 225 grader i ca 30 minuter. Färdigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar