Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 8 januari 2012

Lama med hasselbackspotatis


Spännande! Köpte en bit lama kött på Hötorgshallen innan jul som har legat i frysen sen dess...men nu var det dax att prova! Och jag måste säga att det var väldigt mört och gott! Smakade precis som nöt kött skulle jag vilja säga. Men när jag och min kompis, som också fick vara testkanin, skulle bestämma oss för om man borde göra det well-done för säkerhets skull..eller om det är ok med lite rosa, då blev man ju lite osäker... inte varje dag man tillagar lama direkt, haha. Men vi chansade på lite rosa, och mår inte illa än i alla fall!

Till lama köttet blev det en gammal favorit, hasselbackspotatis! Så himla gott! Det gör jag alldeles för sällan. Visst tar det lite tid, men det är värt det. Lite lyxig festmat känsla över det hela..

Hasselbackspotatis:
Skala potatisarna. Skär snitt på tvären till ungefär hälften av potatisen. Lägg potatisen i en stor slev när du skär så är det lättare att undvika att råka skära för djupt. Lägg potatisarna i en smord ugnsform med snitten uppåt. Pensla potatisarna med smör och ställ in i 225 grader i ca 45 min. Pensla på smör var 10:e minut. Strö över lite ströbröd på slutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar