Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 3 januari 2012

Ajvarsnurror

Har aldrig gjort något med Ajvar i förut, så när jag fick se detta receptet så kände jag direkt att jag ville testa! Och jag måste säga att dom var väldigt goda!! Perfekt att ta med på picknick! Testa! Och dom var inte bara goda, dom var även lätta att göra!

12 g jäst
3 dl ljummet vatten
1 msk olivolja
1 ½ tsk salt
6-8 dl vetemjöl special

Fyllning:
½ dl ajvar (finns på burk att köpa)
½ dl riven parmesan


Gör så här:
Smula jästen i en bunke och rör ut den i vatten och olja. Rör ner saltet med lite av mjölet. Arbeta in resterande mjöl i ca 15 min för hand. Låt jäsa övertäckt i ca 45 min.
Tippa ut degen på mjölat bakbord och arbeta den lätt. Gör ett stort 2 cm tjockt bröd på bakbordet. Bred på ajvar och strö över parmesanost. Rulla samman som en rulltårta och nyp ihop skarven.
Skär rullen i 24 bitar, lägg med snittytan upp på bakpappersklädd plåt. Låt jäsa 20 min utan duk.
Grädda i 200 grader varm ugn i ca 10 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar