Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 16 januari 2012

Pavlova tårta

Min kära vän som har flyttat hela vägen till Australien skickade ett paket till mig fyllt med olika australienska  godsaker! Där i låg bland annat en tårt mix för att göra Pavlova! Visste inte ens att det var möjligt! Komiskt..
Och jag måste säga att den smakade precis likadant som en sån man gör från grunden.
Och Pavlova tårta är ju så himla gott, så ni får ett recept som jag har testat förut, så att ni också kan göra en.

1 tårta

4 äggvitor
1 tsk ättikssprit
2 dl strösocker
3 dl vispgrädde
bär eller frukt till garnering

Sätt ugnen på 140 grader. Smörj en rund form eller en rundel på ett bakplåtspapper. Vispa ihop äggvitor och ättikssprit till ett hårt skum. Häll ner strösocker, lite i taget och fortsätt vispa. När smeten är klar ska du kunna vända upp och ner på bunken utan att den trillar ut. bred ut smeten så jämn som möjligt i formen eller på rundeln. Grädda i 1 timme och 20 minuter. Stäng av värmen och låt tårtan svalna i ugnen på ugnsluckan öppen. Garnera tårtan med vispad grädde och bär eller frukt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar