Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 2 januari 2012

Hemmagjord risgrynsgröt

Första gången jag gör egen risgrynsgröt! Det tog nästan en timme att koka den, och jag åt upp nästan hälften, så att säga att det var 6 portioner var nog lite att ta i.. alltså enligt förpackningen. Hur som helst var det väldigt gott! Men jag tycker fortfarande att sån där färdig korv är helt okej..och det går ju väldigt mycket snabbare.

6 port
2 1/2 dl rundkornigt ris
5 dl vatten
2 msk smör
1 tsk salt
8-9 dl mjölk
1 kanelstång
1-1 1/2 msk socker

Gör så här

Blanda ris, vatten, smör och salt i en stor tjockbottnad kastrull. Låt koka på svag värme ca 10 minuter. Tillsätt mjölk och kanelstång. Låt gröten koka på mycket svag värme 30-40 minuter. Späd med mer mjölk om gröten blir för tjock. Smaksätt med sockret. Servera med mjölk och kanel.

2 kommentarer:

  1. Blir godare om du stoppar i lite vispgrädde. Den färdigköpta innehåller lite för mycket socker för min del.

    SvaraRadera
  2. det ska jag komma ihåg! tack för tipset! Kramar!

    SvaraRadera