Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 29 januari 2012

Älggryta eller viltgryta


Jag har sagt det förut, men jag säger det igen. Jag har världens bästa granne! Det kan inte bli bättre när det ringer på dörren och grannen sträcker fram 1,5 kilo älgkött. Inte illa alltså.

Fick en fin kokbok med en massa recept på viltkött julklapp...av en annan granne faktiskt(!) Tänkte att det passade ypperligt att testa ett recept ur denna nu. Boken heter förresten Laga Vilt från skog & Sjö Av Carina och Ulrika Brydling.

Älggryta

ca 4 portioner

ca 800 g älggrytbitar
200 g rökt fläsk på bit
5 dl kalvbuljong
2 palsternackor
2 morötter
4 vitlöksklyftor
4 lagerblad
1 tsk torkad timjan
50 cl rött vin
1 dl torkade trattkantareller
1 dl syltlök
smör
salt och nymald svartpeppar

Tärna fläsket i 1 x 1 cm stora bitar. Skala och skär rotfrukterna i grova bitar. Skala och skiva vitlöksklyftorna. Bryn älggrytbitarna och fläsket i lite smör i en gjutjärnsgryta. Tillsätt buljongen, koka upp och skumma av. Tillsätt nu rotfrukter, vitlök, lagerblad, torkad timjan och rött vin. låt allt sjuda på svag värme under lock i ca 1 timme. Tillsätt svamp och syltlökar och sjud ytterliggare ca 30 minuter utan lock. Smaka av med salt och peppar. Vill du inte ha rinnig vätska, red med lite mjöl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar