Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 9 juli 2011

Vaniljbullar



Ett recept från min kära bok Sju sorters kakor. Minns första gången jag åt sånna här, det var när jag gick i femman eller sexan i mellanstadiet. Det var en klasskompis mamma som bjöd.. grymt goda var dom i alla fall.

2 dl gräddmjölk
25 g jäst
75 g smör
3 msk strösocker
1 ägg
ca 8 dl vetemjöl

fyllning:
3 dl marsan vaniljkräm

garnering:
smält smör
strösocker

Ljumma vätskan till 37 grader, lös upp jästen i lite av den. Rör smöret och sockret smidigt. Tillsätt ägget, jästen och resten av degspadet. Arbeta i mjölet till en smidig deg. Låt den jäsa under bakduk ca 40 minuter.
Förbered fyllningen. Kavla ut degen till en stor fyrkantig kaka. Skär ut runda kakor i ca 9 cm i diameter. Lägg på en klick fyllning. Nyp ihop bullarna till små knyten. Lägg dem med skarven nedåt på en plåt med bakplåtspapper. Låt bullarna jäsa väl. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter i 225 grader. Låt svalna lite. Pensla sedan de gräddade bullarna med smält smör och vänd dem genast i strösocker.

3 kommentarer:

  1. Inte alla som bakar vaniljbullar klockan 7 en lördagsmorgon. :)

    SvaraRadera
  2. ... visst jag som är veckovill här. ;)

    SvaraRadera
  3. gör inlägget dagen innan, så läggs det in automatiskt vid klockan sju. så morgonpigg är jag inte! :)

    SvaraRadera