Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 5 juli 2011

Duva

Har nog gått igenom alla sorters kött som finns på hötorgshallen nu.. Duva blir sist ut. Den har legat och väntat ett bra tag i frysen.
Minns inte vad den kostade, men den var ju garanterat dyrare än vanlig kyckling. Men det spelar egentligen ingen roll, jag ville ju gärna prova ändå. Och gott var det, det kan jag lova!
Fastän min kära vän tycker att det var konstigt att jag åt duva..hon frågade om jag tagit en av dom vid plattan i Stockholm... tänker man så, då känns det ju lite konstigt att äta duva. Men jag antar att det är en delikatess.. vad vet jag. Kommer det kråka på menyn så borde det kanske vara ett varningstecken..

Jag fyllde duvan med katrinplommon, äppelbitar och en klick smör. Sen på med salt och nymalen peppar, och lite smör. Sen in i ugnen, ca 200 grader, i..hm, jag tror det blev 40 minuter. Gjorde på känsla bara. Kollade till den lite då och då, och slevade lite smör över den. Till det blev det kokt potatis, kantarellsås gjord på vispgrädde, och lite svartvinbärsgelé. mmm lovely!
tyvärr är ju duvan pytteliten, så det blev bara en portion..

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Kul att prova andra kötträtter än de vanliga. Kommer själv att prova just kråka i sommar - har lagt en beställning hos en jagande kompis. Kan ta ditt recept som grund :-)

    mvh/Håkan

    SvaraRadera
  2. hej! haha, vågar du äta kråka?:) roligt att du hittade hit. hoppas du hittar många recept du gillar!

    SvaraRadera
  3. En bekant till mig har ätit ungkråka på restaurang (i Sverige)...! Det smakade tydligen riktigt bra! Gammal kråka rekommenderar jag nog inte till människoföda, men en unge från i år har nog inte ha fått i sig för mycket skit än =)

    / Josef

    SvaraRadera
  4. haha jisses! trodde inte att man åt kråka! men visst varför inte?:) kul att du berättade!

    SvaraRadera
  5. oj, blev den inte väldigt torr om du körde den i 200c i 40 min? jag brukar köra min duvor genom att ta ut brösten eftersom det knappt är värt att äta resten av fågeln, seteker den i mycket smör, örter och vitlök tills innertempen är 52 c, låter vila och skär up. Eller så gör jag schnitzel på den :)

    SvaraRadera
  6. hej viktor! det var så länge sen nu, men jag har för mig att den blev ganska så torr.. men jag hade mycket god sås till. Om jag får för mig att testa duva igen så tänker jag göra efter ditt tips istället! kul att du tittar förbi och lämnar en kommentar förresten! mvh linnea

    SvaraRadera