Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 4 juli 2011

Sötpotatiskräm

Vet att min kära vän i Jönköping har tipsat mig om att det ska vara så himla gott med sötpotatis och kanel ihop. Att smakerna gifter sig som man så tjusigt säger.
Såg detta receptet i min bok Efterlängtade efterrätter, så tänkte att jag skulle passa på att prova. Måste erkänna att det var godare än jag trodde att det skulle vara, kändes konstigt att äta potatis som en efterrätt. Kommer ju långt ifrån andra goda klassiker som kladdkaka och smulpaj.. men det var ändå kul att prova. Så om du vill bjuda på något annorlunda exotisk efterrätt så varför inte göra denna?

ca 4 portioner

200 g sötpotatis
1 dl vatten
½ dl fruktsocker
½ limefrukt
1 kanelstång
1 äggula
1 tsk smör

Skala potatisen och koka den mjuk. Mixa till en slät puré. Koka upp vatten, fruktsocker, limefrukt och kanelstång i en kastrull. Låt sjuda i 5 minuter. Ta upp kanelstången och limefrukten. Rör ner sötpotatispurén och tillsätt äggulan. Koka under omrörning. Tillsätt smöret och låt allt blandas väl. Lägg upp i fyra små skålar och ställ kallt en liten stund. Pudra gärna över lite kanel vid servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar