Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 13 juli 2011

Öring

Va ut på en fisketur en kväll. Var väldigt roligt att prova på flugfiske för första gången! Fick dessutom napp 5 gånger!! Men jag släppte i tre stycken och tog hem två.
Känns verkligen superbra att tillaga mat som man har fixat själv.
Nästa steg kanske blir att ta jägarexamen!

Hur som helst, jag fyllde fisken med smör, persilja,salt, peppar och vitlök. Sen in i ugnen i ca 200 grader, ca 20 minuter tror jag det var.. höll inte så noga koll på tiden.
Till det serverade jag potatis och en kall sås på gräddfil, dill och rödlök.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Här kommer ett recept på en urgod fläskfilé. Köttet ska marineras i två olika marinader och det tar ca två dagar. Inget man slänger ihop till en snabb middag med andra ord, men super att bjuda på!

    Ca 600g fläskfilé till 4pers

    Dag 1:
    Putsa fläskfilén och lägg den i följande marinad:
    2msk soja
    1msk worcestershiresås
    1tsk olivolja
    1tsk socker

    Ha det i kylen och vänd det med jämna mellanrum.

    Dag 2:
    Ta upp köttet ur den första marinaden. Stek det i ugn i ca 150g tills stektermometern visar 75g. Låt de vila en stund i folie, skär det sedan i skivor och lägg i följande marinad:
    1/2dl vitvinsvinäger
    1/2dl vatten
    1 1/2 dl olivolja
    1tsk salt
    1/2tsk malen svartpeppar
    2 finhackade vitlöksklyftor
    Eventuellt lite kapris och/eller persilja men det brukat jag ibland hoppa över och det blir minst lika gott utan

    Låt köttet ligga minst 4timmar i den sista marinaden och servera den kall tillsammans med vad som helst :)

    Hoppas det smakar! Tack för en superits insperationsblogg!!

    SvaraRadera
  2. tack så jättemycket! lovar att prova!

    SvaraRadera