Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 12 juli 2011

Marinerad hare i gryta

Då var det dax att prova göra ett recept på hare för första gången! Fick köttet av pappa när jag var nere hos honom och hälsade på.. men det har inte blivit av först nu. Hittade detta receptet när jag sökte på internet, och tyckte att det verkade supergott. Men tyvärr så blev jag inte alls imponerad... köttet smakade konstigt. Grynigt och torrt på något vis. Vet inte om det var för att receptet var dåligt.. eller om det var haren i sig som var skum. Tycker ju om annat vilt kött, så vet inte riktigt vad som gick snett egentligen. Men nu kan jag i alla fall säga att jag har provat hare!

1 hare, i bitar
10-12 steklökar
150 g rökt fläsk, tärnat
200 g små champinjoner
200 g urkärnade katrinplommon
salt och svartpeppar
timjan
1 dl vispgrädde
1 msk vetemjöl
Marinad:
1 fl enkelt rött vin
1 tsk torkad timjan
2 små lagerblad
1 gul lök, skivad
6-7 enbär, krossade
smör att steka i

Blanda marinaden. Lägg i harköttet, täck och ställ det i kylen över natt.

Förväll steklöken hastigt i en bottenskyla saltat vatten. Bryn fläsket, lägg i löken och låt den steka med. Ta upp haren, sila marinaden och spara den. Krydda köttet med salt och peppar och bryn det runtom. Lägg det i en gryta med fläsk och lök. Slå på lite av marinaden och strö på timjan. Sjud under lock ca 1 1/2 timme eller tills köttet känns mört. Späd med mer marinad om så behövs.

Bryn champinjonerna i lite smör. Tillsätt dem och katrinplommonen när grytan är nästan klar. Sila från spadet ur grytan. Red spadet till en sås med mjölet utrört i grädden. Koka 10 minuter och slå tillbaka såsen i grytan. Servera.

2 kommentarer: