Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 26 juli 2011

Kladdiga muffins med ingefära och vaniljsmörkräm


Ett recept från boken Kladdiga kakor. Egentligen skulle man ha 3 msk finriven färsk ingefära, men jag hade inte det hemma så jag tog mig friheten att byta ut det mot torkad malen ingefära istället.
helt ärligt så tycker jag att dom här muffinsen var lite för mycket. Man kunde lätt ha hoppat över smör krämen. Alldeles för mycket smör, blev nästan illamående när jag åt av den, men jag är i och för sig lite känslig mot när det blir för mycket smör..samma med grädde. Men Muffinsen utan vaniljsmörkrämen var väldigt god.

ca 20 muffins

150g smör
200g finchackad vit choklad
2 dl strösocker
3 ägg
ca 1½ tsk malen ingefära
1 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl

Vaniljsmörkräm:
200g rumsvarmt osaltat smör
½ dl florsocker
½ tsk vanilsocker

Sätt ugnen på 200 grader. Sätt ut ca 20 muffinsformar på en plåt. Smält smöret i en kastrull på låg värme. När smöret smält tillsätt chokladen och rör om tills det smält. Blanda i socker och ägg under omrörning. Tillsätt ingefäran. Häll i vaniljsocker och vetemjöl under omrörning. Fyll formarna till 3/4 med smet, grädda i mitten av ugnen ca 13 minuter. Låt svalna. 
Vispa samman smör, florsocker och vaniljsocker till en luftig smörkräm. Det tar ca 10 minuter med elvisp på full effekt. Stryk eller spritsa på smörkrämen på varje muffin. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar