Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 20 juli 2011

Rabarberkladdkaka



Fick detta tipset av en klasskompis! Jag som älskar rabarber, drog mig inte för att testa detta receptet! Det var väldigt gott, och mina gäster uppskattade den verkligen! Men jag tycker nog ändå att vanlig kladdkaka, saffranskladdkaka och jordnötskladdkaka är godare. Men den kommer på 4:e plats, så det är inte så illa!

100 g rabarber
0,5 dl vatten
0,5 dl + 3 dl strösocker
100 g smör
2 ägg
2,5 dl vetemjöl


Skiva rabarbern och koka den tillsammans med vattnet och 0,5 dl av sockret. När vattnet nästan kokat bort klickas smöret ner och kastrullen tas av värmen.

Rör samman ägg och 3 dl socker och tillsätt vetemjölet. Rör ner rabarbersmeten. Häll smeten i en smord form, ca 22 cm i diameter, gärna med löstagbar kant. Grädda i 25-30 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. Låt kakan svalna. Servera med vispgrädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar