Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 6 december 2010

6 December Zebra filé

Min kärlek hittade även zebra filé på den där coop affären i Enebyberg. Coolt!
Svårt att veta hur man ska tillaga zebra, men jag stekte lite rå potatis, morötter och gul lök i smör med salt, peppar och en färdig kryddmix som jag fick förut( paprika krydda, vitlök m.m) på. Sen stekte jag filén i smör och kryddade med salt, peppar och lite grillkrydda.
Trodde att jag skulle sakna någon sorts sås till, men det var gott utan, grönsakerna var ändå så saftiga och goda.
Köttet var väldigt gott, mört och fint. Smakade som oxfilé ungefär. Vet inte om zebra kanske smakar som häst kött? Har aldrig ätit det (vad jag vet), men skulle kunna tänka mig att det är liknande.

Zebra filé var i alla fall helt klart godkänt, men med tanke på priset på ca 700 kr/kg, så tror jag att jag fortsätter hålla mig till nötkött.

2 kommentarer:

  1. SVAR: Det var flera år sedan jag köpte de skorna, så de finns nog tyvärr inte kvar!

    Kram
    Ellinor

    SvaraRadera
  2. ligger den där coopbutiken möjligen i närheten av Kolmården? Man börjar ju undra...

    SvaraRadera