Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 18 december 2010

18 December Grisfötter

Har jag bestämt mig för att prova så har jag. Och finns ju många som gillar grisfötter, så det kan ju inte var allt för hemskt om det till och med är en gammal klassiker på julbordet...

Så det var bara att stoppa ner fötterna i en kastrull och börja.. Men sen när dom kokat i 1½ timme, så skulle man fiska upp dom och skära bort svål och ben. Men där tog det nästa stopp för mig. Det var ju bara svål och ben?! Jag hittade knappt något kött. Fick ringa min styvmor och fråga henne vad det är man ska äta egentligen? Men det var tydligen bara att leta efter något kött att skrapa ihop. Det blev ungefär två matskedar kött totalt.
På bilden som hör till receptet är det en full sockerkacksform, då undrar jag hur många grisfötter dom egentligen har använt.. Hur som helst, därför blev det bara denna lilla formen med grisfötter. Men det räcker gott och väl för mig.

Extremt mycket jobb för ingen mat, men nu kan jag i alla fall säga att jag har provat.
Och hur va smaken då? Slemmigt och väldigt salt. Verkligen ingen hit.


5 delar grisfötter i halvor
1 gul lök
1 morot
3 st lagerblad
1½ msk salt
1½ liter vatten
½ tsk kryddpepparkorn
1 tsk vitpepparkorn

Börja med att koka upp vattnet med grisfötterna. Skumma av. Häll sedan i resten av ingredienserna, låt koka i 1½-2 timmar. Ta upp grisfötterna, skär bort svål och ben, lägg i en form, täck med kokspad. Servera kalla.

1 kommentar:

  1. Min fd svärmor hade alltid grisfötter på julbordet, jag smakade aldrig men Joakim slafsade glatt grisfötter redan som 2åring *ryser*
    Jag önskar att jag var lika modig som du när det gällde att smaka på nya ( konstiga ) rätter

    SvaraRadera