Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 10 december 2010

10 December Helenas Fisklasagne


Toppen med lite tips! Det behövs verkligen!
Nu är det dax för Helenas tips på fisklasagne, ett helt annat recept än Pernillas fisklasagne.

Jag måste säga att denna fiskgratängen var grymt god! Åt massor! Den var perfekt saftig innuti, perfekt knaprig ovanpå. Helt enkelt en perfekt fisklasagne. Prova!!


ca 4 port.

400 g torsk
1 bit lax
1 gul lök, hackad
smör att steka i
salt, timjan


1 fiskbuljongtärning
½ tub mjukost
2,5 dl tomat och saffran creme fraise
3 dl grädde
ca 3 msk vetemjöl

vit sås:
50 g smör
5 dl mjölk
3 msk vetemjöl
1-2 tsk salt

lasagne plattor
ca 2 dl riven prästost

Börja med att steka löken och fisken. Smält under tiden mjukost, creme fraise, fiskbuljong och grädde tillsammans i en kastrull. Häll sedan såsen äver fisken. Red av med lite mjöl.
Smält smöret i en kastrull, vispa i mjölet, häll sedan på mjölken och saltet. Låt puttra under omrörning tills såsen tjocknar.
Varva fiskröran, och den vita såsen med lasagne plattor. Avsluta med vit sås och sedan osten ovanpå. Grädda i 200 grader i ca 35 minuter.

För övrigt måste jag säga att min Kärlek tyckte om Råbiffen! Man slutar aldrig förvånas!;)

En annan sak, besökte kära ica flygfyren igår...och där hittade jag hel anka, grisfötter, vildand, fasan, oxsvans och 2 nya sorters korv! Roligt! Så får jag inte glömma att jag har en stor orrhöna, pytonorm och vildsvinsstek sen innan i frysen.

Men förutom dom olika sorternas kött så har jag väldigt dåligt med roliga recept på lager. Så snälla du som läser, kom mer än gärna med lite tips!!

1 kommentar:

  1. låter jätte gott. den här ska ja prova.
    bjuder du in mig på midda när det är dax för vildsvinssteken! grymt gott

    SvaraRadera