Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 14 maj 2019

Ugnsbakad saffranskyckling

Ett recept från boken Husmanskost från Allt om mat. Var ett tag sen nu som jag tog fram lergrytan, så kändes extra kul att göra detta receptet. Jag glömmer lätt av att jag har en lergryta. Det är så himla bra att göra kyckling i den, då blir kycklingen så himla saftig och god. Så saftigt och härligt att man inte ena behövde göra någon extra sås! Men tog i och för sig lite från skyn i grytan och hällde på riset.

6 portioner

1 stor kyckling (ca 1,9 kilo), gärna majskyckling
1 påse saffran (0,5 g)
2 tsk flingsalt
1/2 tsk nymald svartpeppar
1 krm cayennepeppar
2 hela vitlökar
Några kvistar färsk timjan

Tillbehör:
Kokt ris
Lättkokta grönsaker, t ex sparris, salladslök, sockerärter

Lägg lergrytans botten och lock i vatten minst 30 minuter. Blanda saffran, salt, cayenne- och svartpeppar. Fördela blandningen utanpå och inuti kycklingen. Ta upp och låt lergrytan rinna av upp och ner någon minut. Stoppa lite timjan inuti kycklingen och lägg den i grytan med bröstsidan uppåt. Strö över resten av timjanen. Skär av toppen på vitlökarna och lägg dem i bottnen bredvid kycklingen. Lägg på locket och ställ in lergrytan i kall ugn på nedersta falsen. Sätt ugnen på 200 grader. Tillaga 1 1/2 - 2 timmar, till 70 gradig innertemperatur och tills köttsaften som rinner ut är klar (inte rosa). Servera med kokt ris och lättkokta grönsaker. Kläm de bakade vitlökarna ur sitt skal som extra smaksättning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar