Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 23 maj 2019

Pasta med bacon och ostsås

Idag hade jag fullt upp med att åka och hämta loppisfynd så min sambo hade gjort denna pastan när jag kom hem. Väldigt god! Första gången som vi provade Flygfyrens egenrökta bacon. Något tjockare än "vanligt" bacon, det gillade jag! Smakade även något mer salt och rökt också. För länge sen slutade jag att köpa Scans bacon när jag blev varse om att de endast tillsätter rökarom. Sen dess har jag köpt Gudruns. Men nu har jag en ny favorit! Sen känns det ju extra bra när man vet att deras bacon är gjort på griskött från Roslagskött.


2msk smör
1 gul lök
50g kålrot
1 vitlöksklyfta
10 grönpepparkorn
10 rosépepparkorn
1tsk dragon
1tsk timjan
5st ramslöksblad
Salt peppar
2dl vatten
3dl vitt vin
En skvätt konjak eller två
1msk konc. grönsaksfond
1msk konc. kalvfond
10 droppar worcestershiresås
2st salladslökar
3dl Grädde
50g Riven parmesanost
1pkt Bacon
Spagetti


Hacka lök, vitlök och kålrot. Stek mjuka i smör.
Tillsätt vin, kryddor, konjak, fond, vatten och worcestershiresås och låt koka ner till ca hälften. Sila och koka ner ytterligare till ca hälften.
Tillsätt grädde, salladslök och hälften av parmesanosten och koka till önskad konsistens.
Blanda med spagetti och servera med knaperstekt bacon och parmesan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar