Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 27 maj 2019

Nudlar med ostronskivling, purjolök, sockerärter och chili- och vitlökskorv

Fick hem Flygfyrens chili- och vitlökskorv för att testa den. De skickade även med bland annat ostronskivling och purjolök. Så med lite googlande till hjälp så hittade jag detta goda receptet som jag tog mig friheten att göra som en nudelrätt istället för soppa som det stod i receptet. Om du hellre vill ha den som soppa så låter du bara bli att hälla av buljongen. Plus att jag la till den goda korven. Den lyfte hela rätten med sitt sting från chilin! Verkligen god korv! Hade min styvpappa över på middag och han instämde också med att det var en väldigt god och smakrik korv, med alldeles lagom styrka av chili.

4 portioner

4 korvar chili- och vitlökskorv
250 g ostronskivling
1 purjolök
2 vitlöksklyftor
150 g sockerärtor
4 port risnudlar
12 dl grönsaksbuljong (vatten och buljongtärning eller fond)
1 msk sesamolja
1 msk matolja
salt och peppar
ev räkor till servering

Skiva korven och stek den i lite olja, lägg åt sidan så länge.
Ta bort någon cm av foten på ostronskivlingen. Dela den i lika stora bitar.
Ansa och skölj purjolöken. Strimla den fint. Skala och riv vitlöken. Strimla sockerärterna på längden.
Koka risnudlarna i grönsaksbuljongen tillsammans med purjolöken 2-3 minuter. Häll av buljongen. (Eller spara om du hellre vill ha det som soppa).
Vänd ner sockerärterna och sesamoljan.
Stek ostronskivlingen knapriga i matoljan, tillsätt vitlöken mot slutet. Smaksätt med salt och peppar. Strö svampen över nudlarna. Blanda även ner korven.
Servera nudlarna som de är eller tillsätt räkor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar