Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 13 maj 2019

Pasta med ostsås, vitlöksstekta champinjoner och knaperstekt pancetta

Första gången på länge som jag inte följde ett recept utan bara gjorde lite som jag kände för, och det blev verkligen supergott. Jag brukar ju höfta lite när jag håller på, så ska försöka återge receptet så gott jag kan!

4 portioner

Ostsås:
1 msk vetemjöl
Ca  2 msk smör
3 dl grädde, från roslagsmjölk
1/4 chiliost, från Väddö gårdsmejeri
Ca 2 tsk kantarellkrydda, från Rådmansö bageri
1/2 tsk sambal lemon, från Med styrkan av Roslagen

Ca 100 g färska champinjoner
1 vitlöksklyfta
Ca 1/2 dl färsk basilika, grovhackad
Ca 2 msk olja + msk smör
5-6 st sommarlökar, grovhackade
Ca 100 g pancetta fänkål, från flygfyrens egna charkuteri

Pasta

Knaperstek pancettan och lägg den åt sidan så länge. Grovhacka champinjonerna och stek dem i olja. När de börjat få fin färg, tillsätt smör,  sommarlök, vitlök och basilika och stek nån minut till. Ställ åt sidan så länge.
Sås:
Smält smöret, vispa i mjölet och tillsätt sedan grädden. Låt koka ihop lite och tillsätt sedan osten i små bitar. Smaka av med kantarellkrydda och sambal lemon. Medan såsen står och puttrar kan du koka pastan enligt anvisningen på förpackningen.
Hacka pancettan i mindre bitar den när har svalnat.
Rör ihop ostsåsen med pastan, servera med svampblandningen och knaperstekta pancettan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar