Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 27 maj 2019

Karljohanssoppa

Ett recept från boken Husmanskost från Allt om mat. Första gången jag gör något på Karljohansvamp! En väldigt god soppa! Kändes lyxigt. Speciellt med den goda serranobruschettan till! Detta receptet ska jag absolut se till att bjuda på någon gång när jag har gäster!

4 portioner

300 g färsk karljohansvamp eller 25 g torkad
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
3 msk olivolja
6 dl vatten
2 hönsbuljongtärningar
2 dl vispgrädde
1 krm nymald svartpeppar
2 msk finhackad gräslök

Serranobruschetta:
4 skivor bondbröd
1 vitlöksklyfta
150 g marinerade kronärtskockshjärtan
100 g tunt skivad lufttorkad skinka

Soppa:
Lägg torkad svamp i blöt minst 15 minuter. Låt den rinna av väl. Tärna svampen. Skala och hacka lök och vitlök. Fräs gul lök, vitlök och svamp i hälften av olivoljan. Tillsätt vatten och buljongtärningar. Låt soppan koka 15 minuter under lock. Tillsätt grädde, koka ytterligare 2 minuter utan lock. Mixa soppan slät och skummig med mixerstav. Smaka av med svartpeppar. Strö över gräslöken och droppa över resten av olivoljan.

Serranobruschetta:
Grilla brödskivorna i grillpanna. Skala och dela vitlöksklyftan och gnid in brödet med den. Dela kronärtskockorna och lägg dem tillsammans med skinkan på det nygrillade brödet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar