Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 1 maj 2019

Skinkstek med apelsin- och kardemummarostade körsbärstomater 

Ett recept från boken Husmanskost från Allt om mat. Fattar inte receptet riktigt, det står att skinkan ska stå i ugnen tills termometern visar 70-75 grader. Dum som jag var så följde jag det och skinkan blev alldeles för torr vilket jag misstänkte. Och ingen sås till gör att det verkligen blir torrt... så jag tog skyn från formen och kokade ihop till en sås. Tomaterna blev också lite skumma, de blev tyvärr lite bittra i smaken från apelsinskalen. Men visst, det gick ju att äta, men borde hoppat över apelsinskalen och tagit ut skinkan lite tidigare...
Jag hade missat att köpa hem couscous så tog bulgur istället.

6-8 portioner

1 kilo färsk skinkstek
10 vitlöksklyftor
1 liten kruka rosmarin
1 tsk salt
2 krm nymald svartpeppar
2 apelsiner
2 askar körsbärstomater (a 250 g) eller 500 g körsbärstomater på kvist
1 msk olivolja
1 tsk örtsalt
1 tsk strösocker
1/2 tsk krossade kardemummakärnor
2-3 msk honung

Tillbehör:
Pasta eller couscous (bulgur)

Skala vitlöken och skär fem av klyftorna i strimlor. Dela tre-fyra rosmarinkvistar i mindre bitar. Finhacka resten av rosmarinbladen och vitlöken. Blanda salt, peppar, finhackad rosmarin och vitlök. Gnid in steken med blandningen. Marinera 1-2 timmar i kylskåpet. Sätt ugnen på 225 grader. Lägg köttet i en ugnssäker form. Gör små hål här och där med en skarp knivspets och stick in vitlöksklyftorna och rosmarinkvistarna. Stick en termometer mitt i köttet. Ställ köttet mitt i ugnen och stek 25 minuter. Skölj den ena apelsinen under ljummet rinnande vatten. Skala eller skär av det gula skalet av halva apelsinen, med potatisskalare eller en liten vass kniv. Pressa saften ur båda apelsinerna. Blanda körsbärstomaterna med olja, örtsalt, socker, apelsinskal och kardemumma. Sänk värmen till  175 grader. Lägg tomaterna runt köttet. Stek köttet tills termometern visar 65 grader, ös köttet fem-sex gånger med apelsinsaften och stekskyn under tiden. Avsluta med att hälla över honungen och stek sedan tills termometern visar 70-75 grader. Det tar ca 30 minuter. Ta upp steken och låt den vila ca 15 minuter. Då behåller den sin saftighet och blir lättare att skära. Servera köttet med tomaterna och pasta eller couscous.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar