Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 27 maj 2019

Inlagda rödbetor

Ett recept från boken Morberg lagar husmanskost av Per Morberg.
Hade ett paket med rödbetor, så bestämde mig för att testa göra inlagda rödbetor för första gången. Det är så jag får skämmas för att jag aldrig gjort det förut. Men någon gång ska ju vara första gången för allt!

I kg rödbetor
Inläggningslag:
6 dl vatten
2 dl ättiksprit (12 %)
3 dl strösocker
10 vitpepparkorn
3 kryddnejlikor

Koka upp en stor kastrull med saltat vatten. Skölj rödbetorna och lägg ner dem. Kolasmeten betor i ca 30 minuter, stora i ca 50 minuter. Lyft upp betorna och gnid bort skalen under rinnande kallt vatten. Blanda ingredienserna till lagen i en kastrull och låt koka upp. Lägg de skalade rödbetorna i en burk. Häll över den kokande lagen. Låt kallna och förvara svalt i kylen en vecka före servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar