Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 19 maj 2019

Grillad pluma med senapsrostad potatissallad

Testade att grilla pluma för första gången. Var till och med tvungen att googla pluma, hade aldrig ens hört talas om det förut. Hittade detta receptet med en torr rubb och fräsch sallad till som såg så gott ut. Det kan jag säga att det var det också! Köttet blev verkligen perfekt, sådär saftigt och gott med en lite knaprig yta på av rubben. Rekommenderar verkligen att du testar pluma. Till det så blev det ett nytt recept potatissallad som jag hittade i senaste numret av Buffé. Kändes lite lyxigare o annorlunda mot vanlig klyftpotatis. Kan tänka mig att det skulle passa perfekt om man ska bjuda många och bjuda på buffé. Tog mig dock friheten att byta ut ruccolasalladen mot färsk bladspenat då jag inte är så förtjust i ruccola. Väldigt gott blev det i alla fall. Helt klart en "absolut-måste-göra-igen" :)




4 portioner

Fänkålsrub:
1 msk fänkålsfrön
1 tsk torkad oregano
1 tsk paprikapulver
1 tsk salt
700 g pluma av rapsgris

Sallad:
1 ananas
1 kg vattenmelon
1 citron
150 g fetaost
3 msk olivolja
1 msk finhackad mynta
(1 tsk chiliflakes)

Fänkålsrub: Mixa eller mortla ingredienserna till rubben. Gnid in pluman med kryddblandningen. Grilla på direkt värme 1–2 min per sida tills den får fin färg. Flytta till indirekt värme och grilla ytterligare 7–8 min under lock tills innertemperaturen är 65°C. Låt köttet vila ca 5 min innan det skärs upp.

Sallad: Skala och skär ananas och melon i stora bitar eller skivor. Dela citronen.
Grilla frukterna runt om tills de får färg. Grilla citronen på snittytan några minuter. Skär frukterna i mindre bitar och pressa över citronen. Blanda med smulad fetaost, olivolja, mynta (och chiliflakes).

Senapsrostad potatissallad

1 1/2 kg färskpotatis eller delikatesspotatis
1/2 dl olja
2 rivna vitlöksklyftor
2 msk grov osötad senap
1 msk dijonsenap
2 tsk flingsalt
1 tsk svartpeppar
Vid servering
1 msk olivolja
65 g ruccola eller färsk bladspenat

Sätt ugnen på 225° C.
Tvätta potatisen och halvera om de är stora. Lägg på en bakpappersklädd plåt.
Rör ihop olja, vitlök, senap, salt och peppar. Ringla blandningen över potatisen och blanda ordentligt. Rosta i mitten av ugnen ca 25 minuter tills potatisen fått lite färg.
Vid servering: Låt svalna något och blanda med ruccola (eller bladspenat) och olivolja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar