Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 10 januari 2015

Vår bästa lasagne

Ett recept ur boken Nya Annas Mat av Anna Bergenström. Väldigt god vegetarisk lasagne om jag ska vara ärlig! Blev en härligt god krispig yta uppe på, det gillar jag!

Ca 4 port.

250 g färsk spenat
300 g keso
Lite riven muskot
Salt + vitpeppar
10-12 lasagneplattor
2 gula hackade lökar
3 hackade vitlöksklyftor
1 burk (400 g) hela tomater
Ca 1 tsk torkad basilika eller oregano
Ca 3 dl lagrad nyriven ost
Ca 2,5 dl vanlig mjölk

Koka spenaten i lättsaltat vatten ca 5 minuter. Låt dem svalna något, krama ur vattnet noga och skär bladen grovt. Krydda med salt, peppar och lite riven muskotnöt. Blanda ner keson och ca 2 dl av den rivna osten. Ställ åt sidan.

Tomatsås:
Fräs lök och vitlök i lite olja eller smör. Lägg i tomaterna och krydda med basilika eller oregano. Koka i 10-15 minuter utan lock. Rör om då och då. Smaka av.

Varva spenatfyllningen med lasagneplattor och tomatsås i smord ugnsform. Underst den gröna fyllningen, överst tomatsås. Slå till sist mjölken runt formens kanter och fördela resten av den rivna osten över det hela. Gratinera i 225 grader i 30-35 minuter. Servera gärna med gott bröd och en fräsch sallad. 

3 kommentarer:

  1. Min favorit lasagne sen boken kom ut för många många år sen!

    SvaraRadera
  2. min gamla favorit med - kul att hitta digitalt!

    SvaraRadera
  3. Mitt vegetariska favoritrecept!

    SvaraRadera