Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 10 januari 2015

Hederlig svensk gryta

Ett recept ur boken Nya Annas Mat av Anna Bergenström. Grymt god gryta! Köttet blir sådär härligt mört, och såsen riktigt god den också. Rekommenderar verkligen detta receptet!

Jag bytte visserligen ut blandsvampen mot torkade kantareller som jag la i blöt och sen bara la i grytan. Plus att jag inte hade grädde hemma så jag tog crème fraiche istället. Men det spelar ingen roll, det blir nog ungefär samma resultat ändå. 


Ca 4 port.

400-500 g högrev i bitar
Lite smör att steka i
2 stora hackade lökar
2 små morötter
5 enbär
1 liter blandsvamp
Salt, vitpeppar
3 msk vetemjöl
Ca 2 dl + 8 dl vatten 
1 msk oxbuljong
2 dl mellangrädde (eller crème fraiche) 
Lite persilja

Bryn köttet i smör i omgångar i en stekpanna. Lägg efter hand över bitarna i en gryta. Fräs sedan grovhackad lök, så att löken kan få lite färg utan att bli det minsta hårdstekt. Pudra över mjölet och lägg i krossade enbär, salt och peppar. Rör om innan allt hälls över i köttgrytan. Vispa ur stekpannan med 2 dl vatten och häll skyn över köttet. Blanda i resten av vattnet och buljongen. Koka upp men sänk sedan värmen. Låt allt sjuda sakta och fint under lock i 45-60 minuter eller tills köttet känns helt mört. Lägg i morotsslantarna när ungefär halva koktiden har gått. Skär under tiden färsk svamp i bitar och fräs den först utan fett tills svampen inte vätskar sig mer. Lägg då i en klick smör och fräs i några minuter. Häll svamp och grädde i den för övrigt färdiga grytan och sjud nu ca 8 minuter till. Smaka av med salt och peppar. Servera med kokt potatis och gärna lite hackad persilja strödd över grytan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar