Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 29 april 2013

Tomattårta

Ett recept ur Efterlängtade efterrätter av Charlotta Malhotra. Har gjort tomattårta en gång förut, men då var det från Mia Örns bok Tårtor. Tänkte att jag sakta men säkert ska testa alla recepten i Efterlängtade efterrätter, så därför blev det dax för denna nu. Kul att kunna jämföra deras recept också. Hur som helst så är tomattårta faktiskt gott! Fast det låter väldigt skumt. Det påminner lite om morotskaka.

Självklart så råkade jag slarva lite när jag läste receptet, så jag hade i 1½ dl marmelad i smeten..istället för att dela kakan och lägga det mellan.. men det gick ju bra ändå! Plus att jag hade bara lite apelsinmarmelad, så jag fuskade och slängde i lite aprikosmarmelad.. Här hemma bestämmer jag mina egna regler!


1 tårta

100 g rumstempererat smör
2½ dl farinsocker
3 ägg
5 dl vetemjöl
½ msk bikarbonat
½ krm riven muskot
2 krm malen nejlika
1 tsk malen kanel
100 g valnötter
1½ dl apelsinmarmelad

Topping:
300 g philadelphiaost
1 dl apelsinmarmelad
cocktailtomater

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en rund form med löstagbarkant. Rör sockret mjukt med farinsockret. Rör ner ett ägg i taget. Tillsätt de passerade tomaterna och blanda till en jämn smet. Blanda vetemjöl, bikarbonat och kryddorna och hacka valnötterna grovt. Rör ner allt i smeten. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 45-50 minuter. Låt svalna helt. Dela kakan i två tårtbottnar. Bred ut apelsinmarmeladen mellan bottnarna och lägg ihop tårtan. Rör färskosten till toppingen mjuk och blanda i det mesta av apelsinmarmeladen. Bred toppingen över kakan och klicka resterande apelsinmarmelad ovanpå. Dekorera med cocktailtomater skurna i halvor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar