Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 19 april 2013

Pastel de choclo (Chilensk majskaka)

Fick detta receptet av min härliga kollega från Chile! Spännande att få testa laga nåt från Chile för första gången.Väldigt annorlunda rätt..måste erkänna att jag var aningen skeptisk. Men det var faktiskt väldigt gott. Tänkte överraska en på praktiken som är från Chile med att ta med lite och bjuda på imorgon.. får hoppas det uppskattas!
Förresten lägg märke till att jag har gjort rätten i mina fina skålar som jag släpade med mig hem från Chile när jag var där för några år sedan.. Såklart ett måste!




500 g köttfärs
2 st hackade gula lökar
2 tsk salt
2 msk socker
peppar
2 dl russin
olja
skivade kokta ägg
2½ dl mjölk
2 tsk salt
1 msk socker
2 msk maizena
2 burkar majs

Fräs färsen och löken i oljan. Smaka av med salt, peppar och socker. Dra av panna från värmen, tillsätt russin. Platta ut i en ugnssäker form och täck med skivade ägg. Mixa majs, mjölk, maizena och salt till en smet, och koka sedan upp till grötkonsistens. Fördela gröten över äggen och toppa med socker. Gräddas ca 30 minuter i 250 grader

1 kommentar:

  1. Kollegan glömde visst berätta om färsk basilika i majsmixet..

    SvaraRadera