Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 3 april 2013

Inbakad tomat och mozzarella

Måste erkänna att det tar emot lite att köpa färdig pizzadeg, är inte riktigt min grej. Men jag var så himla trött igår kväll när jag skulle laga det här.. så det var faktiskt ganska så skönt ha färdig pizzadeg då. Men jag tänker inte låta det bli någon ovana. Sådär ja..nu har jag fått bortförklara den färdiga pizzadegen lite. Gott var det i alla fall! Jag skar i lite större bitar eftersom jag tänker äta det som middag istället för snacks. Valde även att pensla degen med lite olja innan jag satte in den i ugnen. Stod inget om det, men det kändes helt enkelt rätt att göra så ändå.

ca 4 port.

1 rulle kyld, färdig pizzadeg ca 400 g
500 g körsbärstomater
125 g galbani mozzarella
1 knippe färsk basilika
2 msk olivolja
ca 1 msk flingsalt

Sätt ugnen på 200 grader. Skär tomaterna i halvor och lägg dem i en lågpanna med lite olivolja och salt. Baka dem i ugnen i ca 10-15 minuter så att det mesta av vätskan dunstar. Rulla ut degen på ett bakplåtspapper och lägg på de bakade tomaterna. Se till att inte lägga dem för nära kanten för att du ska kunna vika över degen och tillsluta när du har strött över basilika och mozzarella i små bitar. Vik därefter över degen och tillslut den, gör därefter några lufthål med en gaffel och grädda i 200 grader i ca 30 minuter. Skär upp rullen i 2-3 cm och servera dem ljumna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar