Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 5 april 2013

Annas Moussaka

Ett underbart gott recept hela vägen från Grekland! Fick det av en tjej jag känner som jobbade där nere..hon in sin tur fick det tydligen av någon grekisk dam. Så Äkta grekisk moussaka! Och god var den!! Min gäst, som också heter Anna tyckte också att det var smarrigt! Testa gärna detta!


ca 6 port.

3-4 aubergine – skärs i skivor och ugnsbakas i olivolja, salt och peppar
6 - 8 potatisar – skalade, kokade, sedan skurna i skivor

Köttfärssås:
500 köttfärs
4-5 tomater (hela tomaterna, hackade i småtärningar)
3 vitlöksklyftor (pressade)
Chilisås ca 1 dl
Tomatpuré 1 msk
Soja
Chilipulver
Cayennepeppar
Piri Piri (Chiliflagor)
Socker ca 2-3 msk
Salt
Svart och vitpeppar

Vit sås:

100 g smält smör

ca 1,5 dl vetemjöl – blandas i smöret och bryns någon minut
1 l mjölk, hälls i lite i taget – koka ihop till en sås ca 5 min under omrörning
Salt och peppar

Såsen blir för mycket, men bättre att ha för mycket och få över än att få slut på den (det ska vara mycket sås) Varva i en ugnsform med höga kanter, först aubergine, sen potatis, sedan köttfärs. På detta ett tunt lager vit sås, sedan allt en gång till - aubergine, potatis och så köttfärs och på toppen resten av såsen. Tillaga i ugnen på ca 225 graders värme i 1 timma (täck ev med folie mot slutet).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar