Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 4 april 2013

Gateau lawrence

Ett recept ur Mia Öhrns bok Fler kladdkakor. Jag kände att det var länge sedan jag bjöd på något på praktiken.. så fick för mig att testa nåt nytt ur Mias bok. Denna var helt okej, lite som sockerkaka ungefär. Perfekt för glutenallergiker! Hoppas den blir uppskattad på praktiken...


175 g rumsvarmt smör
4 ägg, delade i gulor och vitor
180 g mörk choklad
1½ dl strösocker
200 g sötmandel
1 dl aprikosmarmelad

Klä en form med löstagbar kant cirka 22 cm i diameter, med bakplåtspapper. Smält chokladen försiktigt i mikron eller över vattenbad. Mal mandeln i en mandelkvarn, du behöver inte först skålla och skala den. Har du ingen mandelkvarn kan du mixa den riktigt fint i matberedare, eller använda matberedarens fina rivskiva. Vispa ihop smör och socker med elvisp och vispa därefter ner äggulorna. Rör även ner den smälta chokladen. Vispa äggvitorna till styvt skum och vänd ner dem i smeten. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i 150 grader i knappt 35 minuter. Kakan ska ha stannat men fortfarande vara lite saftigt kladdig. Låt svalna. Värm försiktigt aprikosmarmeladen i mikron eller i en kastrull på spisen. Bred den över kakan och låt stelna en liten stund. Det går bra att förvara kakan i rumstemperatur i ett par dagar, men ställ därefter in det du inte hinner äta upp i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar