Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 2 april 2013

Beer can chicken

Fick detta receptet här om dagen. Perfekt nu när jag behöver öva på att grilla inför den kommande tävlingen som jag ska vara med i.. Tyvärr så följde jag inte receptet till punkt och pricka. (det gör jag i och för sig sällan) Men jag är lite anti att köpa halvfabrikat och färdiggjorda produkter.. därför gjorde jag istället en egen marinad till kyklingen på olivolja, pressad vitlök,paprika pulver, salt, peppar och lite pressad citron. Du gör som vanligt som du själv vill.. Hur som helst var detta väldigt gott! Fick bra betyg av mina gäster också!




1 Hel färsk kyckling
1 påse BBQ Rub Herbs
1 burk lättöl à 33 cl
1 dl American BBQ Sauce Tangy Fruit

Bluecheesesallad:
1 st Salladshuvud (Roman el. Cosmopolitan)
2 st Selleristjälkar
2 stSalladslök
150 g Blåmögelost (t ex Castello)
1 dl Valnötter, grovhackade

Dressing:
0,5 msk Vitvinsvinäger
1 msk Olivolja
Salt och Peppar


Krydda kycklingen med BBQ Rub Herbs både inuti och utanpå. Ställ åt sidan. Tänd grillen med briketter för indirekt värme. När glöden är bra, öppna ölburken och häll ur lite av ölen. Trä kycklingen över ölburken så den ”sitter” över burken. Ställ den i en ugnsfast form och placera på gallret vid sidan om glöden, lägg över locket på grillen. Grilltemperaturen skall vara ca 200°C. Pensla kycklingen med American BBQ Sauce Tangy Fruit när ca 10 minuter återstår av grilltiden. Kycklingen är färdig efter ca 1 timme när köttsaften är klar och kycklingens innertemperatur uppnår 82°C. Ta bort ölburken och skär upp kycklingen i mindre bitar innan servering. Bryt salladen i grova bitar, strimla selleri och salladslök och lägg i en skål. Blanda ihop ingredienserna till dressingen och ringla över salladen, smula över blåmögelost och valnötter precis innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar