Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 26 april 2013

Chocolate meringue pie - chokladmarängpaj

Första receptet jag testar ur min nya fina bok Texmex från grunden av Jonas Cramby.

Bjöd min kära granne på en bit av denna.. så fick jag en påse med älgfärs som tack. Inte illa!! Det kallar jag schysst deal! Resten tog jag med och bjöd på praktiken idag. Den verkade uppskattad! Dock kan jag förvarna att den var väldigt hård efter att ha stått i kylen sen igår.. men den var lika god för det, om inte till och med godare som kall! Bara lite svår  att äta med sked..blev lättare att äta som en pizza med händerna istället.
Pajdeg:
125 g smör, i bitar
4 dl vetemjöl
50 g florsocker
1 ägg
3 msk vatten

Fyllning:
170 g mörk choklad
100 g smör
3 äggulor
1/4 tsk salt
1 1/4 dl strösocker

Maräng:
3 äggvitor
½ tsk salt
5 msk strösocker

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop smör, mjöl och florsocker i en bunke. När det blivit en grynig massa tillsätter du ägg och vatten och arbetar ihop till en deg. Lägg degen i plastfolie och stoppa i kylskåpet 20 minuter. Tryck sedan ut den kalla degen i en pajform och baka den färdig ca 15 minuter - gärna med lite ris eller småmynt på ett smörpapper i så att det blir snyggt och prydligt. Gör chokladfyllningen genom att röra ihop alla ingredienser i en kastrull och sjud sedan 10 minuter eller tills det blir en trögflytande massa. Vispa marängen tills det bildas toppar och sedan häller du chokladen i pajskalet, toppar med maräng och hivar in i ugnen tills marängen blir lite sådär småbrun, 5-10 minuter. Pajen kan ätas varm, kall och till och med fryst som en klasspinne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar