Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 15 mars 2013

Vit chokladmoussetårta

Ett recept från Mia Öhrns bok Tårtor. Bjöd min familj på denna tårtan när jag fyllde år här om dagen. Hoppade över att ha rom i, gillar inte att ha sprit i mat.. dessutom blev jag så himla stressad när familjen kom, så jag glömde rulla kokosen runt om tårtan.. men det blev bra ändå!


Kokosbotten:
200 g mandelmassa
25 g rumsvarmt smör
1 dl kokosflingor
1 ägg

Dekor:
ca 1 dl kokosflingor

Mousse:
250 g vit choklad
3½ blad gelatin
4 dl vispgrädde
3/4 dl rom
1 burk( 250 g) Kesella

Smörj botten på en form med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter. Riv mandelmassan grovt och arbeta den mjuk tillsammans med smöret. Knåda in kokosflingorna och tillsätt ägget. Rör ihop till en smet och bred ut den i formen. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 15 minuter. Låt svalna helt. Bryt chokladen i mindre bitar och smält den försiktigt i mikrovågsugn eller över vattenbad. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Vispa grädden ganska lös. Hetta upp rommen i en liten kastrull men låt den inte koka. Låt vattnet rinna av gelatinbladen och lös upp dem i den heta rommen. Rör ner rommen lite i taget i kesellan och blanda noggrant så att det inte blir några klumpar. Rör ner den smälta chokladen i kesella-blandningen. Vänd till sist ner vispgrädden och blanda till en jämn och fluffig mousse. Häll moussen i formen och jämna till ytan. Ställ formen i frysen och låt moussen stelna ordentligt, helst över natten. Rosta under tiden kokosflingorna lätt i en torr stekpanna och låt dem svalna. Ta fram tårtan ur frysen i god tid, ca 6 timmar före servering. Lossa tårtan från formen genom att skära längs kanten med en vass kniv. Rulla tårtans kant i de rostade kokosflingorna och låt den sedan tina i kylen. Dekorera gärna med physalis, carambole, limequats och mango.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar