Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 20 mars 2013

Marängtårta med hallonglass

Ett recept ur Maria Öhrns bok Tårtor. Bjöd mina vänner på denna smarriga tårtan i helgen när vi firade min födelsedag. Perfekt nu när jag precis fått en glassmaskin i födelsedagspresent! Tyvärr så blev det lite rörigt med allt som skulle göras.. så det blev inte av att jag tog någon fin bild. Men jag kan säga att det var supergott! Glassen var verkligen underbart god. Mycket godare än köpt glass... Alla bokstavligen skrapade av sina fat. Min vän lena och tog dessutom och skrapade av fatet som tårtan hade legat på.. det kallar jag bra betyg!


Marängbottnar:
4 äggvitor
några droppar citronsaft
2 dl strösocker

eventuellt florsocker och färska hallon till dekor

Hallonglass:
3 dl vispgrädde
1 msk honung
1½ dl strösocker
4 äggulor
250 g (ca 5 dl) hallon, färska eller frysta och tinade

Rita två rundlar, ca 22 cm i diameter, på bakplåtspapper. Dela äggen i gulor och vitor. Spara gulorna till glassen och lägg vitorna i en bunke, helst rostfri. Tillsätt några droppar citronsaft och lite av sockret till äggvitorna och börja vispa på låg fart med elvisp. Höj farten när äggvitan blivit lite skummig och vispa sedan kraftigt. Tillsätt resten av sockret till bottnarna lite i taget och vispa tills vitan blivit till hårt skum. Bred ut marängen på rundlarna och jämna till dem med en stekspade eller slikepott. grädda i mitten av ugnen i 125 grader i 45-50 minuter eller tills marängen känns spröd.
Mät upp vispgrädden till glassen i en kastrull. Tillsätt honungen och hälften av sockret. blanda resten av sockret med äggulorna i en bunke och sätt gräddblandningen på värmning. Blanda ner lite av den varma grädden i äggulorna för att förhindra att de koagulerar. Låt grädden koka upp och vispa ner äggulorna. Dra kastrullen från värmen och låt glassmeten kallna i vattenbad. Låt blandningen stå och "mogna" i kylskåp, helst till nästa dag. Mixa då hallonen i matberedare eller med mixerstav och blanda med glassmeten. Frys glassen i en glassmaskin i ca 30 minuter eller tills den fått bra konsistens. Den som inte har en glassmaskin kan frysa glassen i en bunke i frysen och röra med jämna mellanrum. Bred ut glassen på den ena marängbottnen och lägg den andra bottnen ovanpå. Ställ tårtan i frysen tills den ska serveras. Pudra eventuellt med florsocker och dekorera med färska hallon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar