Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 30 mars 2013

Schwetzernötsglass

Fick detta receptet för ett tag sedan.. men tänkte att nu när jag har en ny fin glassmaskin så kan jag ju testa detta! Visserligen är receptet att man bara ska sätta in smeten i frysen, men jag tycker att det blir mycket krämigare och godare i glassmaskin. Hur som helst blev det väldigt god glass!


3 ½ dl vispgrädde
6 äggulor
1 ½ dl strösocker
1 vaniljstång
100 gr mjölkchoklad
100 gr hasselnötter

Dela vaniljstången och skrapa ur den i en kastrull. Lägg stången också i kastrullen. Häll på ½ dl vispgrädde och sjud under omrörning, får ej koka. Ta av från plattan och låt svalna. Ta sedan bort vaniljstången.
Hacka nötter och choklad till småbitar, för hand eller med maskin. Blanda dem.
Vispa grädden ganska hårt. Vispa äggulorna och sockret vitt och pösigt
Rör sedan försiktigt ner äggblandningen i den vispade grädden. Tillsätt nötter och choklad.
Häll i portionsformar eller i en sockerkaksform.
Frys minst 4 timmar.
Låt tina 10 minuter innan servering eller i nödfall skölj formen i ljummet vatten. Ätes med vad som helst i t.ex. fruktväg.


2 kommentarer:

  1. Tror jag måste köpa mig en glassmaskin jag också :)

    SvaraRadera
  2. tro mig, du kommer inte att ångra dig :) plus att det är inte så hemskt dyra heller!

    SvaraRadera