Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 14 mars 2013

Lindas Biryani

Ett recept från min handledare på praktiken. Supersmarrigt!! Bjöd min familj på detta igår när jag fyllde år. Vi tog två portioner i var, det kallar jag bra betyg! Krämigt och gott med perfekt sting av dom olika kryddorna! När jag frågade mamma om hon ville ha med sig en matlåda sa hon ja utan att tveka!

Råkade göra lite fel.. råkade blanda allt i grytan och sen lägga löken ovanpå. Blir lätt så när man ska stressa.. men äsch! Dessutom hade jag inte alla kryddorna som behövdes..  Men det blev ju bra ändå!


2 koppar basmatiris+ vatten
4 kapslar grön kardemumma ( jag tog 1 tsk vanlig kardemumma)
3st 2½ cm kanelstång
1 lagerblad
1 stjärnanis
1 tsk salt
2 tsk fänkålsfrön
1 tsk kumminfrön
125 g smör
2 stora gula lökar
1 msk vitlök
1 msk masala
1 burk (410 g) krossade tomater
1 kopp gröna ärtor
½ kopp naturell yoghurt¨
(10-12 färska curryblad eller 2 msk torkade)
1 pkt quornbitar eller andra vegbitar
4 gröna små chilis (jag tog röda torkade)
(1 msk rosenvatten)

Koka riset tillsammans med kardemumma, kanel, lagerblad, anis och salt i 8-10 min. Smält smör i en stor gryta. Lägg i den halverade och skivade löken med fänkål och kummin. Bryn på medelvärme till löken börjar få färg. Sila av löken och lägg åt sidan. Lägg i vitlöken i smöret. Häll i masalan, tomater och ärtor. Koka tills ärtorna är mjuka. Häll i yoghurt, quorn, chili och salt efter smak. Strö riset över blandningen och toppa med löken. Sprinkla över rosenvattnet. lägg på ett lock och låt puttra i 10 min. Vänd ihop allt och servera  gärna med naanbröd och lite yoghurt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar